ToxInfo hírlevél 2024/1

ToxInfo – ToxInfo hírlevél 2024/1

ToxInfo hírlevél

– 2024 április –

Aktuális

A tétlenkedés veszélyes lehet!

Véget ér a már bejelentett keverékekre vonatkozó átmeneti időszak.
A nemzeti szabályok szerint benyújtott jelenlegi bejelentések 2025. január 1-jéig érvényesek!

Amennyiben a vonatkozó megfelelési határidő előtt rendelkezett OKBI / OSZIR bejelentéssel, akkor a veszélyes keverékekkel kapcsolatban 2025. január 1-jéig (átmeneti időszak) mentesült a PCN bejelentési (A Bizottság (EU) 2017/542 rendelete) kötelezettség alól.

2025. január 1-jétől a (nemzeti jogszabályok szerinti) „régi” bejelentések „archív” státuszba kerülnek, vagyis a 2017/542 rendelet VIII. melléklete szempontjából nem releváns információknak tekintendők.

A gazdasági szereplőknek tehát kellő időben (vagyis ez év végéig) a VIII. mellékletnek megfelelő új (PCN) bejelentést kell tenniük annak érdekében, hogy az átmeneti időszak végét követően is forgalmazhassák a keveréket.

További információk a PCN-bejelentésről

Mindez a gyakorlatban:

A megfelelési időpont után kizárólag PCN-bejelentéssel rendelkező veszélyes keverékek lehetnek forgalomban. Természetesen mindez azt is jelenti, hogy a forgalomba hozott új veszélyes keverékek esetében is PCN-bejelentést kell tenni a továbbfelhasználóknak vagy importőröknek, illetve bizonyos esetekben a forgalmazóknak (ha megváltoztatják a kereskedelmi nevet vagy a készítményt olyan célországban kívánják forgalombahozni, ahol a szállító nem jelentette ba a keveréket).

A nemzeti bejelentéssel kapcsolatos frissítési kötelezettségeknek az átmeneti időszakban továbbra is eleget kell tenni!

 

Kommunikáció, kommunikáció, kommunikáció…

A PCN-bejelentéshez szükséges információkat – az esetek túlnyomó részében – nem tartalmazzák a biztonsági adatlapok!

Fontos, hogy az átmeneti időszak által biztosított időt felhasználva bekérje mind a beszállítóitól, mind a vevőitől a szükséges információkat.

  • Biztonsági adatlap ellenőrzése, osztályozás és toxikológiai adatok frissítése. Első lépésként kérjünk a beszállítóinktól a jelenlegi előírásoknak megfelelő biztonsági adatlapot.
    A CLP-rendelet folyamatos változása hatással lehet az Ön által forgalomba hozott keverék, vagy azok összetevőinek osztályzására is.
    Frissítse a biztonsági adatlap állományát, hogy naprakész osztályozási/címkézési és toxikológiai adatokat tudjon szolgáltatni a PCN-bejelentés során. Amennyiben szükséges aktualizálja a saját magyar nyelvű SDS-eit is!
  • Teljes összetételre vonatkozó adatok. A keverék legalább 90 %-os összetételére vonatkozó adatok bekérése. A biztonsági adatlapban feltüntetendő összetevőkre más szabályok vonatkoznak, ezáltal sok esetben az ott feltüntetett alapanyagok együttes koncentrációja jóval kevesebb, mint a kívánatos 90 %.
    Megjegyzés: technikailag 70 %-os összetétel esetén is megtehető a PCN-bejelentés, de ebben az esetben sor kerülhet a hatóság részéről a bejelentés ellenőrzésére és további adatok bekérésére).
  • Koncentrációtartományok pontosítása. A PCN-bejelentés során megadható koncentrációs tartományok sokkal “szűkebbek”, mint az SDS-ekben általánoságban használatosak (arról nem is beszélve, hogy az SDS-ekben alkalmazott koncentrációs tartományok felső értékeit alapul véve a 100%-ot is meghaladhatja az összetevők együttes aránya.
  • pH-érték. Szintén olyan kötelező eleme a PCN-bejelentésnek, amelyet a biztonsági adatlapok sok esetben nem tartalmaznak. Fontos, hogy a “nem releváns” válasszal ne elégedjünk meg, mert a bejelentés során indokolnunk is kell (pl.: nem oldódik vízben, stb.).
  • Keverék a keverékben (MiM). Amennyiben az Ön keveréke alapanyagként keveréket (is) tartalmaz, kérje be az összetételére vonatkozó információkat (legalább az SDS-t), vagy, ha már az adott összetevő keveréket PCN szerint bejelentették, akkor a bejelentés során megadott UFI-kódot. Szükség lesz a MiM szállítójának adataira is.
    Megjegyzés: a fenti megállapítások igazak a veszélyes illat, vagy színezék keverékekre is, még akkor is, ha jellemzően alacsony koncentrációban vannak jelen a bejelentendő keverékben. 
  • Kereskedelmi nevek, célpiacok, UFI-kódok. Amennyiben Ön “újramárkázó” forgalmazó, akkor abban az esetben mentesülhet a PCN-bejelentési kötelezettség alól, ha közli azt a kereskedelmi nevet, amely alatt forgalomba kívánja hozni a terméket a bejelentésre kötelezettel a szállítói láncban. Ugyanez igaz abban az esetben is, ha saját egyedi UFI-kódot kíván alkalmazni, vagy ha a bejelentésre kötelezettől eltérő célpiacokon kívánja forgalomba hozni a veszélyes keveréket.
    Megjegyzés: a bejelentésre kötelezett döntésén múlik, hogy eleget tesz-e az Ön kérésének.

PCN-bejelentéssel kapcsolatos szolgáltatásaink

Kérjük, értékelje ügyfélszolgálatunk teljesítményét!

Mert mi tényleg kíváncsiak vagyunk a véleményére.

Önnek ez csupán pár másodperc, nekünk viszont hatalmas segítség.

Az adatgyűjtés anonim módon történik. A kérdéseinkre kapott válaszokat kizárólag statisztikailag értékeljük ki a szolgáltatásaink javítása érdekében.

 

    Válaszadási sebesség:                    Szakmai kompetencia:                    Kommunikáció:                    Ajánlana minket másoknak is?
                                                      

                                                                                                                                                                                                        

    A munkavédelem figyelmébe…

    2024. április 1-én hatályba lépett a gazdaságfejlesztési miniszter 55/2023. (XII. 28.) GFM rendelete a foglalkozási eredetű rákkeltő, mutagén vagy reprodukciót károsító anyagok elleni védekezésről és az általuk okozott egészségkárosodások megelőzéséről szóló rendelete.

    Fenti rendelet értelmében hatályát vesztette a korábbi, foglalkozási eredetű rákkeltő anyagok elleni védekezésről és az általuk okozott egészségkárosodások megelőzéséről szóló 26/2000. (IX. 30.) EüM rendelet.

    55/2023. (XII. 28.) GFM rendelet a foglalkozási eredetű rákkeltő, mutagén vagy reprodukciót károsító anyagok elleni védekezésről és az általuk okozott egészségkárosodások megelőzéséről

     

    Rövid összefoglaló a változásokról:

    • A jogszabályváltozás miatt a reprodukciót károsító anyagokkal végzett tevékenységet 2024-ben nem kell soron kívül bejelenteni a munkavédelmi hatóságnak.
    • Az Mvt. 63/C. §-a szerinti első bejelentést, vagy ha korábban már megtörtént a rákkeltő vagy mutagén anyagokkal végzett tevékenység bejelentése, a reprodukciót károsító anyagokkal kapcsolatos adatokra is kiterjedő bejelentést, változás bejelentésként legkésőbb 2025. január 10-ig kell megküldeni a tevékenység helye szerint területileg illetékes fővárosi és vármegyei kormányhivatalhoz, mint munkavédelmi hatósághoz.
    • A GFM rendelet 16. § (1) bekezdése szerinti soron kívüli bejelentést a rákkeltő vagy mutagén anyagokkal végzett tevékenység tekintetében akkor kell megtenni 2024-ben, ha
      • a) a tárgyévben végzett mérés a határértéket meghaladó szennyezettségre utal,
      • b) a rákkeltő vagy mutagén anyag expozíciójának kitett munkavállalói létszám megnő,
      • c) a munkahely méretében vagy elhelyezésében változás történt,
      • d) az 5. § (11) bekezdése szerinti rendkívüli munkavégzés elrendelésére került sor.

    A rákkeltő, mutagén vagy reprodukciót károsító anyagokkal végzett tevékenység bejelentéséhez szükséges nyomtatvány (űrlap) és pótlap letölthető az NGM Munkavédelmi Irányítási Főosztályának szakmai honlapjáról

    Jogszabályváltozás-figyelő

     

    A BIZOTTSÁG (EU) 2024/197 FELHATALMAZÁSON ALAPULÓ RENDELETE (2023. október 19.)

    az 1272/2008/EK rendeletnek egyes anyagok harmonizált osztályozása és címkézése tekintetében történő módosításáról

    Ezt a rendeletet 2025. szeptember 1-jétől kell alkalmazni.

    További kémiai biztonsággal kapcsolatos jogszabályváltozások

    Jogszabályváltozás-figyelő az Unió főbb nyelvein

    EN I DE I FR I ES I IT I PL I CS I RO I SL I SK

     

    Szakmai kérdés a hírlevél tartalmával kapcsolatban

     

    Feliratkozás

    Iratkozzon fel hírlevelünkre a legfrissebb kémiai biztonsággal kapcsolatos információkért.

     

    Hírlevél archívum:

    2019/3. szám; 2019/4. szám; 2020/1. szám; 2020/2. szám; 2020/3. szám; 2021/1.szám; 2021/2. szám; 2021/3. szám; 2022/1. szám; 2022/2. szám; 2024/1. szám