Vegyi termékek online kereskedelmének szabályai

ToxInfoIránytű a kémiai biztonsághoz Vegyi termékek online kereskedelmének szabályai

 

A vásárlási szokásokban az elmúlt években bekövetkező változások hatására megjelentek a vegyi termékek is az online kereskedelemben. Napjainkban számos webáruház kínálatában megtalálhatók vegyipari termékek, annak ellenére, hogy a veszélyes vegyi termékek ilyen jellegű kereskedelmét a vonatkozó jogszabályok nem engedélyezik. Legalábbis első olvasatra. Bizonyos feltételek teljesülése esetén van mód a veszélyes vegyi termékek online kereskedelmére is, de nem mindenki számára.

 

Jogszabályi háttér

A 210/2009. (IX. 29.) Korm. rendelet 3. melléklete értelmében a kémiai biztonság jogszabályai által veszélyesnek osztályozott anyagok, keverékek – néhány a jogszabályban meghatározott kivételtől eltekintve – kizárólag üzletben forgalmazhatóak.

A rendelet tömör és egyértelmű. Vagy mégsem?

A helyes értelmezéshez először is a fogalmakat kell tisztáznunk, illetve meg kell értenünk, a korlátozás valódi okát, valamint a kémiai biztonság jogszabályrendszerének általános céljait is.

 

Veszélyes anyagok és keverékek meghatározása

A rendelet szövegéből logikusan következik, hogy a nem veszélyes vegyipari termékek szabadon értékesíthetők az online platformokon. Első lépésként kategorizáljuk ezen szempont szerint a termékeinket.

Veszélyesnek azok a termékek minősülnek, amelyek biztonsági adatlapjának 2. szakaszában legalább egy H-mondat (figyelmeztető mondat) feltüntetésre került az osztályozás során.  Veszélypiktogram hiányában is veszélyesnek minősülhet egy adott anyag vagy keverék. A veszélyesség eldöntésekor kizárólag a H-mondatok a mérvadóak!

Fontosnak tartjuk megjegyezni, hogy a kémiai biztonság egyéb előírásai ezen termékekre is alkalmazandóak!

 

Forgalmazók információadási kötelezettsége

A kémiai biztonság szigorú szabályrendszere a megfelelő információk hozzáférhetőségén keresztül biztosítja a vegyi termékek biztonságos felhasználást.

A forgalmazóknak a kémiai biztonsággal kapcsolatban elsősorban kommunikációs kötelezettségeik vannak, amelyek magukba foglalják a szállítói láncban történő REACH kommunikációt, a foglalkozásszerű felhasználók tájékoztatását, illetve a lakossági fogyasztók információval történő ellátását.

Az online kereskedelem szempontjából a REACH kommunikációs kötelezettség nem releváns, ezért a továbbiakban csak a foglalkozásszerű felhasználók és a lakossági fogyasztók tájékoztatásával foglalkozunk.

Foglakozásszerű felhasználók részére a forgalmazónak át kell adnia a biztonsági adatlapot és ennek megtörténtét bizonyítható módon dokumentálnia is kell (a weblapon közzétett és szabadon letölthető biztonsági adatlap nem teljesíti ezt az előírást).

A lakossági fogyasztók felé a termék címkéjén keresztül történik meg a kommunikáció. A termékcímkének minden olyan információt tartalmaznia kell, amely a termék helyes és biztonságos felhasználásához, vagy a hulladék elhelyezéséhez szükséges lehet.

A fenti dokumentumok mellett biztosítani kell az információadás lehetőség egyéb formáját is. A vegyi termékek kereskedelmét szabályozó rendelet alapvetően abból indul ki, hogy az üzletben forgalmazott termékek esetén az eladószemélyzet is segítséget nyújthat a vásárlónak.

 

Ellenőrizhetőség és információszolgáltatás

A fentiekben igen kis szeletét érintettük a kémiai biztonság előírásainak, de talán már ezek alapján is érthető, hogy bizony ezek betartását a hatóság ellenőrizni is fogja.

Helyszíni ellenőrzés során többek közt vizsgálhatják a forgalmazott termékek csomagolását, címkézését, a címke és a biztonsági adatlap összhangját, a biztonsági adatlap szabályos átadásának megtörténtét.

Mindez nehezen elképzelhető egy olyan webáruház esetében, ahol mindössze egy adminisztratív feladatokat ellátó irodából intézik a megrendelések és kiszállítások folyamatát, úgy, hogy fizikailag nem is találkoznak a termékkel.

Ezen a ponton el is jutottunk oda, hogy a vegyi termékek online forgalmazásának általánosan elterjedt gyakorlata és a jogszabály tiltó rendelkezése között feloldhassuk az ellentétet.

 

Online kereskedelem a gyakorlatban

A fentiekbe részletezett logikai megközelítés eredményeként úgy véljük, hogy azok a forgalmazók, akik rendelkeznek üzlettel, ahol kérésre biztosítani tudják a termék átadását-átvételét, információval szolgálhatnak a vevőknek és nem utolsósorban ellenőrizhetővé teszik a termékek csomagolását, címkézését, a szükséges dokumentumok átadását, online is forgalmazhatják a veszélyes vegyi termékeket.

 

Veszélyes anyagok, keverékek reklámozása

Az e-kereskedelem sem képzelhető el a megfelelő marketing részeként alkalmazott reklámkampány nélkül, de mint ahogy azt már megszokhattuk, ezen a területen is figyelembe kell vennünk speciális előírásokat.

Veszélyes anyag reklámozásánál a hatályos jogszabályok előírják a lehetséges veszélyek ismertetésének kötelezettségét.

A jogszabályok egyértelmű utasítást adnak a veszélyes keverékekre vonatkozóan:

„Fel kell hívnia a figyelmet a veszélynek arra a típusára vagy típusaira, amelyek a címkén is szerepelnek”.

A gyakorlatban ez annyit jelent, hogy a termék címkéjén található veszély piktogramot/piktogramokat, a veszélykategóriának megfelelő figyelmeztetést („figyelem”, vagy „veszély” szavak), illetve a keverék biztonsági adatlapjának 2. szakaszában található valamennyi veszélyre utaló H-mondatot (figyelmeztető mondatot).

A fenti előírás nem öncélú. A kémiai biztonság jogszabályrendszerének egyik fő célja a veszélyes anyagok/keverékek lehetőleg kevésbé veszélyes alternatívákkal történő helyettesíthetőségének előmozdítása, a veszélyes anyagok felhasználásának háttérbe szorítása.  Mindezek érdekében a potenciális vásárlók figyelmét már a „döntési fázisban” fel kell hívni a termék veszélyeire, hogy esetleg hasonló tulajdonságok mellett egy nem, vagy kevésbé veszélyes terméket választhassanak.

A vásárlók ugyanakkor már a reklámanyagokból is értesülhetnek, arról, hogy a termék felhasználásához további információk állnak rendelkezésére a termék címkéje, vagy a biztonsági adatlap által.

 

Bővebb információ a webáruház nyitás egyéb jogi feltételeiről, adatszolgáltatási és tájékoztatási kötelezettségekről

 

Ingyenes online tanácsadás

További kérdése van?

Keresse ügyfélszolgálatunkat, vagy tegye fel kérdését szakértőnknek online.

Ügyfélszolgálat

 

Kapcsolódó cikkek

 

Gyors kérdések és válaszok

Melyik vegyi termékek értékesíthetők szabadon az online kereskedelemben?
A nem veszélyes vegyipari termékek (azaz amelyek nem minősülnek veszélyesnek H‑mondatok alapján) szabadon árusíthatók online.
Mit kell tartalmaznia egy online veszélyes vegyipari termék reklámjának vagy termékoldalának?
Fel kell tüntetni benne a címkén szereplő veszélypiktogramokat és H‑mondatokat, hogy már a vásárlás előtt felhívják a figyelmet a termék veszélyességére
Mi a fő indoka annak, hogy veszélyes vegyi termékeket tilos online forgalommal árusítani?
Mert a 210/2009. kormányrendelet szerint a veszélyes anyagok és keverékek (H‑mondatokkal ellátva) csak fizikai üzletben adhatók el – az online kereskedelem nem biztosítja a kellő információátadást és ellenőrizhetőséget.
Van-e lehetőség a veszélyes vegyi termékek online értékesítésére? Ha igen, milyen feltétellel?
Igen, ha a forgalmazó rendelkezik fizikai üzlettel, ahol bizonyíthatóan át lehet adni az adatlapot és meg lehet vizsgálni a terméket, illetve a hatóság számára ellenőrizhető módon átadja a szükséges információkat